BEELDDENKEN 'IK-LEER-ANDERS'

 

Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft een hele bijzondere gave.

Het zijn beelddenkers!

Ongeveer 95% van de mensen leert auditief digitaal d.i. via het gehoor, de overige 5 % leert visueel. Bij de geboorte ben je een beelddenker. Vanaf ongeveer het 3- 4e levensjaar gaat een kind redeneren en in woorden (auditief digitaal) denken. Bij een kleine groep kinderen (5%) gebeurt dit echter niet. Zij blijven in beelden denken.

Beredeneren van de wereld gebeurd in de linker hersenhelft. Het beleven van de wereld gebeurd in de rechter hersenhelft.

Bij beelddenkers wordt informatie i.p.v. woorden als plaatjes opgeslagen. Beelddenkers denken vanuit een totaalbeeld. Hierdoor leren zij ‘top – down’. De methodes die binnen het onderwijs worden aangeboden sluiten niet aan bij de manier waarop beelddenkers leren.

“Ik denk in beelden en jij onderwijst in woorden!”

 Voordelen van beelddenken:

  • Gevoel voor ritme
  • Ruimtelijk inzicht
  • Dagdromen
  • Beleving
  • Denken vanuit een totaalbeeld
  • Creatief

Leerproblemen:

1. Taal (Dyslexie)

  • Spiegelen van letters: Beelddenkers zien letters als losse plaatjes. Volgens kleine kinderen: “De letters zijn bijna allemaal hetzelfde want “b = d = p = q”. Klanken worden daarom niet op juiste wijze aan deze plaatjes gekoppeld.
  • Fonetisch schrijven
  • Als beelddenkers lezen, slaan ze vaak de woorden zonder beeld over. Dat zijn de woorden: de, het, dat, hulpwerkwoorden enz. Als beelddenkers stil lezen, kunnen ze dus heel snel lezen.
  • Moeite met taal? Na de training “Ik leer anders” kan je bijna altijd, direct sneller hardop lezen.
  • Woorden (bijvoorbeeld een dictee) leer je onthouden via woordbeelden.

2. Rekenen (Dyscalculie)

Veel beelddenkers leren fonetisch (op klank). Bijvoorbeeld het getal zesentwintig, je hoort eerst de zes en dan pas de twee. Toch schrijf je 2-6. Vaak schrijven beelddenkers eerst de zes en dan de twee ervoor.

  • moeite met automatiseren

3.  Planning van taken

4.  Concentratieproblemen

Verschillende oorzaken van deze leerproblemen:

  1. Denken vanuit een totaalbeeld.
  2. Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden.
  3. Informatie opslaan: geen woorden maar plaatjes.
  4. Driedimensionaal denken.
  5. Snel afgeleid: de wereld beleven.
  6. Impulsief gedrag: direct behoefte willen vervullen.
  7. Geen tijdsbesef: planning en organisatie.

De Basistraining

Wat wordt er tijdens de training geleerd?

  • Het cijferveld, tafels en het automatiseren van sommen
  • Klokkijken
  • Het beter leren onthouden van informatie (d.a. topografie e.a. )
  • Het ordenen van deze informatie (plannen ect.)

De leerling krijgt de lesstof visueel aangeboden. Na de eerste les kan de leerling aangeven of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Door dit leerprobleem aan te pakken wordt het gevoel van zelfvertrouwen versterkt. Tijdens de training “Ik leer anders” leert de leerling de lesstof te vertalen naar woordbeelden. Deze basistraining is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. In vier tot zes sessies, van maximaal een uur, wordt deze techniek van toepassen binnen het eigen leersysteem aangeboden.

Kosten training:

  • 4 sessies van maximaal een uur inclusief werkboek: €279,00 (inclusief werkboek)
  • 4 sessies van maximaal een uur exclusief werkboek: €240,00 (exclusief werkboek)
  • Bij meerdere sessies: €65,00 per uur
  • Workshop voor leerkrachten, opvoeders/begeleiders van kinderen op aanvraag.

Bij de eerste sessie van de “Ik- leer- anders” training is de aanwezigheid van een ouder gewenst. De geleerde technieken kunnen thuis met behulp van ouders voorgezet worden.

Ik leer anders

Op de site van Agnes Oosterveen-Hess (www.ikleeranders.nl) kunt u meer informatie vinden over:

  • Beelddenken
  • “Ik-leer-anders” training
  • “Ben ik een beelddenker” test.

Hieronder een korte video: