Wat is Poptalk?

Poptalk vindt zijn oorsprong o.a. in de theorie van ‘Een taal erbij’ van Marleen Diekman en in de Davismethode van Ron Davis. Deze methode werd ontwikkeld om taalbarrières te overwinnen vooral in de hulpverlening. richt zich op de belevingswereld van het kind. Door een gesprek te visualiseren met behulp van playmobilpoppetjes en ander concreet materiaal, krijgt een kind inzicht in een gebeurtenis en/of situatie. De eigen werkelijkheid van het kind wordt hiermee in beeld gebracht.

Tijdens gesprekken wordt er meestal een beroep gedaan op de verbale vermogens. Met  maak je gebruik van beeldtaal. Hierdoor wordt er een beroep gedaan op de verbeeldende vermogens van een kind of persoon. In deze methode gaat het om het visualiseren van onderwerpen.


Voor wie?

  •  Mensen/kinderen die problemen hebben met taal/communiceren
  •  Zeer moeilijk lerende kinderen (speciaal (voorgezet)onderwijs)
  • EMB (Ernstig meervoudige beperking)
  •  Beelddenkers
  •  Mensen met autisme
  •  Mensen met Alzheimer etc.

Waarom?

Met  wordt het mogelijk om meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van het kind. Wat houdt het kind bezig? Wat is zijn eigen werkelijkheid?  Hoe voelt hij zich? En waar liggen mogelijke oplossingen? Door het gesprek in beeld te brengen met concreet materiaal d.a. poppetjes van  Playmobil,  Lego ect.  voelen kinderen zich beter begrepen. Beeldend materiaal helpt bij het bespreken van de eigen werkelijkheid.

Het gesprek kan gaan over:

  •  Ruzie
  •  Pesten
  •  Grenzen stellen
  •  Weerbaarheid
  •  Doelen behalen
  •  Leerproblemen
  •  Moeilijke situaties etc.

Hebt u vragen? Wilt u meer weten?
Of wilt u een gesprek plannen voor uzelf of voor uw kind, neem dan contact met mij op.

Voor meer informatie zie ook www.poptalk.nl